De (proces)wereld achter je parkeerplaats!

7 april 2021

Natuurlijk is er veel aandacht voor de ontwikkelingen op het gebied van COVID-19, de lockdown en steunmaatregelen. Je zou bijna vergeten dat gemeenten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ook hun reguliere dienstverlening doorloopt. Onze collega Justin Vink neemt je mee naar de dynamische wereld van parkeren. Van het vertalen van parkeerbeleid naar de uitvoering in de praktijk tot het digitaliseren van het parkeersysteem. Als procesexpert bij de gemeente ’s-Hertogenbosch zit hij niet stil!

Wat doe je precies bij de gemeente ’s-Hertogenbosch?              

Ik ben actief op de afdeling Stadstoezicht, team Parkeren. De afdeling Stadstoezicht is een project gestart gericht op het digitaliseren van het parkeersysteem. Dit betekent digitale bezoekersregelingen, betaalautomaten met kentekeninvoer en het inzetten van een scanauto voor de parkeercontrole. Door het in kaart brengen van het parkeergebied hebben wij als team goed zicht op de consequenties in de wijken en voor de burgers, deze inzichten zijn de basis voor onze adviezen voor de inrichting van het proces. Zo vormen we de brug tussen praktijk en beleid en kan de transitie zorgvuldig uitgevoerd worden.

Wat zijn je ervaringen bij de gemeente tot nu toe?


Bij de gemeente ’s-Hertogenbosch zijn veel mogelijkheden, er is ruimte om veranderingen te bespreken en door te voeren. Als je initiatief neemt, krijg je de vrijheid om je eigen stempel te drukken en hoe fijn is dat! Niet onbelangrijk, de samenwerking met mijn collega’s is leuk. Zij staan open voor een frisse en positief kritische blik. Zo kan ik mijn ervaringen uit eerdere opdrachten en Lean-expertise ook echt inzetten. Eigenlijk is dit sinds de maatregelen in verband met COVID-19 niet veranderd, behalve dan dat ik vanuit huis werk en dat Teams mijn beste vriend is. Mooi om te zien dat we ons als team snel hebben aangepast en onze reguliere dienstverlening goed doordraait.

Wat is jouw persoonlijke aanpak als procesexpert?

Voor procesverandering zijn er een aantal belangrijke uitganspunten die ik hanteer: praktijkgericht Lean, maatwerk en draagvlak. Ik hanteer de Lean-methodiek als basis voor het inrichten van het proces en neem de klant als uitgangspunt. Maar wel op een praktijkgerichte manier en rekening houdend met de kaders, richtlijnen en wensen van de organisatie. Maatwerk dus. Het is ook niet altijd makkelijk om binnen een organisatie iedereen mee te krijgen, hiervoor is draagvlak nodig en dat bereik je alleen door heldere en persoonlijke communicatie.

Ik ga veel in gesprek met mijn collega’s waardoor ik leer van de waardevolle expertise waar zij over beschikken. Op deze manier neem ik ze mee in het proces en wordt de betrokkenheid en motivatie groter. Uiteraard is het ook belangrijk dat ik tijdens het proces scherp en kritisch blijf en hoewel de richtlijnen leidend zijn, kleur ik soms in het belang van het proces buiten de lijnen en ga ik de uitdagingen niet alleen op de standaard manier aan. Mijn ervaring is dat dat juist ook gewaardeerd wordt en op die manier probeer ik ook verschil te maken!

Welke ambitie heb je?

Voor mij is het belangrijk om de ruimte en vrijheid te krijgen voor het inrichten van processen, het onderzoeken van efficiëntere werkwijze en verbinding te leggen met verschillende teams. Past mooi bij mijn huidige opdracht. Steeds met het perspectief van de klant als uitgangspunt. Persoonlijk wil ik mij de komende tijd verder ontwikkelen als procesexpert, hier is binnen de gemeente ’s-Hertogenbosch en bij PMT Groep alle ruimte voor!

 

Transformatie sociaal domein: ‘werk in uitvoering’

In deze bijzondere tijd hebben gemeenten alle aandacht voor de uitvoering van de maatregelen met betrekking tot COVID-19. Daardoor is er tijdelijk minder aandacht voor andere grote veranderingen, zoals de implementatie van de Omgevingswet (inmiddels Lees meer...

Datum

3 augustus 2020

Inwerken op afstand in 6 stappen!

Nu premier Rutte heeft aangekondigd dat de maatregelen worden verlengd, is het voor veel organisaties niet mogelijk om langer te wachten met het inwerken van nieuw aangenomen of ingehuurde medewerkers. Maar hoe pak je inwerken op afstand handig aan? Lees meer...

Datum

30 april 2020

De verzekeringswereld en de gemeentemarkt: dichterbij dan je zou denken…

In deze rubriek lees je de ervaringen van onze medewerkers. Zij delen hier onder andere wat hun werkzaamheden waren bij onze opdrachtgevers, wat zij tijdens de opdrachten zoal leerden en hoe het is om een PMT’er te zijn. Hieronder geven we het woord Lees meer...

Datum

24 juni 2019