De verzekeringswereld en de gemeentemarkt: dichterbij dan je zou denken…

24 juni 2019

In deze rubriek lees je de ervaringen van onze medewerkers. Zij delen hier onder andere wat hun werkzaamheden waren bij onze opdrachtgevers, wat zij tijdens de opdrachten zoal leerden en hoe het is om een PMT’er te zijn. Hieronder geven we het woord aan Roy Poeze.

Het leven van een gedetacheerd consultant is afwisselend en uitdagend. Wat de volgende opdracht wordt, blijft altijd spannend. Bij elke opdracht laat je iets van jezelf achter en neem je ook iets mee! Zo blijf je groeien, bouw je je netwerk op en open je deuren naar steeds meer uitdagende opdrachten. Mijn naam is Roy Poeze en ik ben ruim 8 jaar consultant voor PMT Groep.

Een carrière van een PMT consultant begint meestal in de operationele uitvoering van pensioenadministraties, met je ‘poten in de klei’ staan als het ware. In deze fase leer je proces-denken. Als het goed is bedenk je ook meteen hoe het proces sneller, kwalitatief beter of gewoon leuker kan. Wanneer je het proces meester bent, leer je al snel keten-denken: wie is mijn interne leverancier en wie is mijn klant? En met meer ervaring verschuift je horizon al snel naar de organisatie als geheel. Hoe levert de organisatie klantwaarde en wat kan ik doen om daar aan bij te dragen?

De kennis die je hiervoor nodig hebt, leer je eigenlijk niet tijdens je vooropleiding. Natuurlijk helpt het wel als je wat kennis hebt van onderzoekstechnieken en statistiek en ook data op waarde kan schatten om zo conclusies te kunnen trekken. Dat is alleen nog niet voldoende. Daarom moet er naast hard werken, ook hard gestudeerd worden. Zo heb ik in de loop der tijd onder andere Prince 2, LEAN Yellow en Green Belt, Agile SCRUM, TMAP en BiSL certificaten. Stuk voor stuk handige gereedschappen voor proces en project.

In mijn PMT-carrière ben ik begonnen als junior projectmedewerker afkoop klein pensioen. Vervolgens ben ik via senior projectmedewerker data-herstel, pensioenspecialist, project coördinator  doorgegroeid naar projectleider functies. Van elke functie heb ik een stukje kennis en vaardigheid meegenomen.

Ik heb in de praktijk geleerd om de taal te kunnen spreken van verschillende organisatielagen. Van afdelingsmedewerker en IT-support afdeling tot het management. Zo leer je wat er speelt, wat er nodig is en wie je waar voor nodig hebt.

Alle kennis en vaardigheden die ik in de loop der tijd verzameld heb, kan ik heel goed gebruiken in mijn huidige functie als business consultant voor een gemeente; mijn ‘debuut’ binnen de wereld van decentrale overheden. Mijn taak is om te achterhalen waar knelpunten in de planning van een gemeentelijk handhavingsorganisatie zitten, welke roosterwensen er liggen en zo in samenloop met een organisatorische wijziging een nieuw basisrooster te ontwikkelen. Een interessante en uitdagende opdracht die op het eerste gezicht niet veel te maken heeft met mijn eerdere ervaring. Op het eerste gezicht, want als je iets verder kijkt, dan blijkt de praktijkervaring binnen de verzekeringswereld 1 op 1 toepasbaar bij decentrale overheden. Mijn ervaring met processen, administratie, presenteren, verbeteren en communicatie binnen een speelveld met verschillende belanghebbenden, maken dat mijn voorgaande opdrachten eigenlijk in lijn liggen met mijn rol als business consultant voor een gemeente!.

De ‘volle rugzak’ aan kennis en vaardigheden geven mij -en mijn opdrachtgevers- het vertrouwen om uitdagende klussen op te pakken. Ook als ik een specifieke opdracht niet eerder heb uitgevoerd, zoals voor een gemeente. Op basis van mijn ervaring kan ik zonder twijfel zeggen dat Pippi Langkous gelijk had met haar bekende uitspraak: “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!”

Transformatie sociaal domein: ‘werk in uitvoering’

In deze bijzondere tijd hebben gemeenten alle aandacht voor de uitvoering van de maatregelen met betrekking tot COVID-19. Daardoor is er tijdelijk minder aandacht voor andere grote veranderingen, zoals de implementatie van de Omgevingswet (inmiddels Lees meer...

Datum

3 augustus 2020

Inwerken op afstand in 6 stappen!

Nu premier Rutte heeft aangekondigd dat de maatregelen worden verlengd, is het voor veel organisaties niet mogelijk om langer te wachten met het inwerken van nieuw aangenomen of ingehuurde medewerkers. Maar hoe pak je inwerken op afstand handig aan? Lees meer...

Datum

30 april 2020

Jurrien Riezebos …. 10 maanden in Den Haag

In deze rubriek lees je de ervaringen van onze medewerkers. Zij delen hier onder andere wat hun werkzaamheden waren bij onze opdrachtgevers, wat zij tijdens de opdrachten zoal leerden en hoe het is om een PMT’er te zijn. Hieronder geven we het woord Lees meer...

Datum

30 oktober 2018