Inwerken op afstand in 6 stappen!

30 april 2020

Nu premier Rutte heeft aangekondigd dat de maatregelen worden verlengd, is het voor veel organisaties niet mogelijk om langer te wachten met het inwerken van nieuw aangenomen of ingehuurde medewerkers. Maar hoe pak je inwerken op afstand handig aan?

De afgelopen periode hebben wij als PMT Groep veel ervaring opgedaan met inwerken op afstand en ons RPA-team werkt altijd op afstand voor onze internationale klanten. We delen graag onze 6-stappen-ervaringen!

1. Bewust werken aan vertrouwen

De basis van een goede samenwerking is vertrouwen! Belangrijk om tijdens de inwerkperiode te zorgen voor voldoende persoonlijk contact om dit vertrouwen te laten groeien. Want een praatje voor een overleg, bij het koffieapparaat of tijdens de lunch zit er natuurlijk niet in. Dat maakt bewust werken aan vertrouwen noodzakelijk en dat zijn we niet gewend. Werk aan de winkel dus!

2. Een goede start is het halve werk

Het begint natuurlijk allemaal met de onboarding. Plan ruim voor de eerste dag een gesprek op afstand en vraag wat je nieuwe collega belangrijk vindt in de samenwerking. Dit is gelijk een mooie kans om elkaar beter te leren kennen, ideeën uit te wisselen en vertrouwen uit te spreken. Ook voor een nieuwe collega is deze situatie bijzonder, op deze manier schenk je daar ook echt aandacht aan. Kortom, een vliegende start op afstand!

3. De techniek staat voor niets

Als het begin daar is, dan is het fijn als alles geregeld is. Denk aan een hartelijke ontvangst, werkende laptop en gezamenlijke lunch. Gebeurt dit op locatie, dan is er altijd ruimte om te improviseren. Bij een start op afstand is een goed begin echter afhankelijk van de techniek. Regel dat alle technische hulpmiddelen werken en dat de mogelijkheden van hulpprogramma’s bekend zijn bij diegenen die inwerken. De deel-je-scherm-knop is je beste vriend! Voorkom een valse start en een ik-ben-aan-mijn-lot-overgelaten gevoel……

4. Evalueer continu

Is je nieuwe collega aan de slag, maak dan ruimte om de wederzijdse ervaringen over het inwerktraject te bespreken. Het is in deze periode niet mogelijk om even bij elkaar langs te lopen, plan daarom voldoende momenten in om de voortgang te evalueren zodat je tijdig kunt bijsturen. Op die manier versnel je de leercurve en vergroot je samen de impact!

5. Inwerken met het hele team

Organiseer samen met je team regelmatig contact tussen verschillende collega’s. Door de afstand is de drempel namelijk veel groter om een collega te benaderen waarmee je niet direct samenwerkt. Als het contact beperkt blijft tot diegene die het inwerken regelt, duurt opname in het team langer. Terwijl contact juist leuk is, zowel voor je nieuwe collega en als voor je team dat in deze tijd afwisseling natuurlijk verwelkomt!

6. Wees creatief

Extra aandacht voor elkaar tijdens de reguliere overleggen is natuurlijk fijn, maar er is meer mogelijk! Denk aan een skype-tea waarin je even de tijd neemt om met een klein aantal collega’s bij te praten – met een kop thee voor de liefhebber. Of de digi-borrel, die niet meer weg te denken is van LinkedIn. Kies een initiatief en koppel dit aan een typisch kenmerk van jullie organisatie zodat collega’s het meteen herkennen. Dit zorgt voor nieuwe energie!

Nieuwe situatie, nieuwe gewoonten

Een nieuwe situatie vraagt om nieuwe gewoonten. Lastig? Jazeker. Maar ook een prachtige kans! Het biedt je namelijk de mogelijkheid om het verwelkomen en inwerken van je nieuwe collega tot een onvergetelijke en succesvolle ervaring te maken. Met vertrouwen als solide basis!

Transformatie sociaal domein: ‘werk in uitvoering’

In deze bijzondere tijd hebben gemeenten alle aandacht voor de uitvoering van de maatregelen met betrekking tot COVID-19. Daardoor is er tijdelijk minder aandacht voor andere grote veranderingen, zoals de implementatie van de Omgevingswet (inmiddels Lees meer...

Datum

3 augustus 2020

De verzekeringswereld en de gemeentemarkt: dichterbij dan je zou denken…

In deze rubriek lees je de ervaringen van onze medewerkers. Zij delen hier onder andere wat hun werkzaamheden waren bij onze opdrachtgevers, wat zij tijdens de opdrachten zoal leerden en hoe het is om een PMT’er te zijn. Hieronder geven we het woord Lees meer...

Datum

24 juni 2019

Jurrien Riezebos …. 10 maanden in Den Haag

In deze rubriek lees je de ervaringen van onze medewerkers. Zij delen hier onder andere wat hun werkzaamheden waren bij onze opdrachtgevers, wat zij tijdens de opdrachten zoal leerden en hoe het is om een PMT’er te zijn. Hieronder geven we het woord Lees meer...

Datum

30 oktober 2018